اخبار و گزارش های هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

اعتراض کاندیدان انتخابات پارلمانی در كابل

شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی ولایت کابل صبح روز گذشته در مقابل دفتر کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات دست به اعتراض زدند.
حدود صد نفر از کاندیدان انتخابات پارلمانی در اعتراض به دفتر کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات می گفتند تا هنوز تمام شکایات واصله بررسی نگردیده و اعلام نتایج انتخابات بدون انجام چنین مسئله ناقص می باشد.
به گفته اعتراض کنندگان انها تا ظهر نمی گذاشتند کارمندان ان اداره داخل دفتر شوند و یا از دفتر خارج گردند.
بسم الله بسمل رئیس دفتر مشترک تنظیم انتخابات در این مورد گفت که از نظر ما هیچ مشکلی بر رسیدگی به شکایات وجود ندارد.
مسوولین کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات ، اعتراضات واصله از هر ولایت را بررسی نموده اند.

پارلمان آينده بر اساسات دموكراسي پايبند نخواهد بود

در آستانه اعلام نتايج انتخابات پارلمانى كميسيون مستقل حقوق بشر اعلام كرد كه پارلمان آينده صحنه درگيرى هاى فكرى و قومى خواهد بود .
اين اظهارات را سيما سمر رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان نموده و گفته است كه بخشى اعضاى پارلمان كسانى اند كه با توصل به زور و استفاده از تقلب وارد پارلمان مي گردند .
در حاليكه انتظار مي رود تا يك ماه ديگر پارلمان جديد افغانستان بكار آغاز كند ، كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان مي گويد كه تلاش ها به هدف ايجاد يك پارلمان سالم و دموكراتيك در كشور به ناكامى انجاميده است . سيما سمر رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان اظهار داشت : بخش اعظم وكلاى پارلمان آينده كشور كسانى هستند كه با گروه هاى مسلح در ارتباط اند و يا خود رهبرى گروه هايي را برعهده دارند كه متهم به نقض حقوق بشر در افغانستان اند.
مثلا در بعضى ولسوالى ها يا در بعضى ولايات افرادي كه اينها توقع داشتند افراد سالم باشد ، تحصيل كرده باشد، گذشته خراب نداشته باشد كانديد نبود. بناء مردم نخواستند راى بدهند. طبعى است كه اين مردم بايد در پارلمان مى آمد. تفنگ جمع آورى نشده ، حسابدهى هنوز نيست ، هيچگونه سيستمى كه پرسان بكند كه گذشته حقوق بشر همين آدم چه رقم بوده وجود نداشته.
خانم سمر ابراز نگرانى كرد كه پارلمان آينده نخواهد توانست به اساسات دموكراسى پا يبند باشد و به همين سبب اعضاى اين پارلمان درگير مسايل شخصى و گروهى خواهند بود.
رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان در عين حال از سيستم راى دهى در انتخابات نيز انتقاد نمود و گفت كه اين شيوه از پشتوانه دموكراتيك برخوردار نبود.
از چندى به اينطرف شمار ديگرى از نهادهاى حقوقى نيز از سيستمى كه به اساس آن در افغانستان انتخابات برگزار گرديد ، انتقاد نموده اند. اما در واكنش به اين انتقادها سخنگوى دفتر مشترك تنظيم انتخابات اظهار داشت كه سيستم راى دهى در انتخابات بر اساس قانون ايجاد گرديده بود و آنان در آن نقش نداشته اند، ولى وى بدون تبصره روى گذشته وكلاى پارلمان آينده گفت كه آنان نماينده هاى مردم هستند و به اساس آراى مردم انتخاب شده اند .
اما خانم سمر ابراز اميد وارى كرد كه وكيلان زن در پارلمان آينده بتوانند نقش قوي را در زمينه اعاده حقوق مردم و به ويژه زنان اين كشور ايفا كنند.
توقع من اين است كه خانم هائي كه در پارلمان مى روند بتوانند واقعا به عنوان يك نيروى كه بيلانس را تغيير بدهند يك نيروى كه بتوانند بسيار مثبت بازى بكنند و اهميتش در اين است كه خانم ها در بين خود متعهد باشند. حداقل در رابطه با حقوق زن ، در رابطه با حقوق بشر كه اينها مستقيما قربانى اش هستند اينها بين خود اتحاد داشته باشند.
رئيس كميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان سهم گيرى كمرنگ مردم را در انتخابات نشانه اى از ضعف برنامه هاى دولت براى تقويت رفاه اقتصادى كشور دانست .
او همچنان گفت كه بيشتر وكيلاى پارلمان با استفاده از حمايت قومى آراى قابل ملاحظه اى را بدست آورده اند و اين امر خود منجر به درگيرى هاى درونى پارلمان خواهد شد.

رباني و قانوني رو در روي هم

برهان‌الدين رباني رهبر حزب جمعيت اسلامي افغانستان ائتلاف با محمد يونس قانوني رهبر جبهه تفاهم ‌ملي افغانستان را براي رياست پارلمان رد كرد.
وي روز يكشنبه در كابل گفت : با قانوني به عنوان يك عضو سابق جمعيت‌ اسلامي ‌افغانستان ديدار كرده ولي درباره رياست پارلمان تبادل نظر صورت نگرفته ‌است.
با توجه به‌ اينكه نتايج اوليه انتخابات پارلماني اعلام شده ، ولي گمانه ‌زني ‌هاي سياسي نشان مي ‌دهد كه نخستين پارلمان افغانستان را مجاهدين رهبري خواهند كرد.
گفته مي ‌شود كه محمد يونس قانوني رهبر جبهه تفاهم ملي ‌افغانستان كه ائتلافي از‪
۱۵حزب مخالف دولت كرزي است، خود را براي رياست پارلمان آماده مي ‌كند.
يونس قانوني قبل از اعلام نتايج انتخابات افغانستان نيز گفته بود كه براي رياست مجلس خود را آماده مي‌ كند و مطمئن است كه در آينده رهبران محافظه كار مجاهدين، چون عبدالرسول سياف و برهاالدين رباني به عنوان رييس پارلمان انتخاب نخواهند شد.
بر اساس اعلام محمد يونس قانوني اكنون وي با سياف و محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در باره رياست پارلمان آينده كشور گفتگو كرده ‌است.
وي افزود : اكنون وي با برهان‌الدين رباني رييس جمهوري اسبق دولت مجاهدين كه در ولايت بدخشان در شمال شرق افغانستان مقام اول را بدست آورده است در حال مذاكره‌ است.
رهبرجبهه تفاهم ملي افغانستان تاكيد كرد كه افراد وابسته به اين جبهه اكثريت لازم را در پارلمان افغانستان بدست آورده و حمايت لازم را براي رييس پارلمان نيز با خود دارد.
در هر صورت طرح زيركانه بهم اندازي مجاهدين مي رود تا به صورت روشن تري در پارلمان خودنمايي نمايد كه نتيجه كار يقينا به نفع مخالفين آنان خواهد بود.

حمله 'ناکام'به کارمندان سازمان ملل در جنوب افغانستان

مقامات امنيتی در افغانستان می گويند که يک بمب در کنار جاده ای در ولايت قندهار، زمانی منفجر شده است که کاروان موترهای (خودرو) مربوط به سازمان ملل متحد از اين جاده عبور می کرد.

يوسف استانيزی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان به بی بی سی گفت که اين حادثه هيچ تلفاتی به همراه نداشته است.

او گفت اين بمب حوالی ساعت ۹ صبح چهارشنبه، ۹ نوامبر، در مسير جاده ای که ولسوالی ميوند را به شهر قندهار وصل می کند، در سه کيلومتری شرق اين شهر منفجر شد.

آقای استانيزی گفت که تصور می رود اين بمب از طريق دستگاه کنترل از راه دور منفجر شده است.

يک سخنگوی سازمان ملل متحد در کابل گفته است که کارمندان داخلی و خارجی اين سازمان در اين موترها بوده اند.

تاکنون کسی به اتهام دست داشتن در اين بمب گذاری بازداشت نشده است.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان می گويد که ماموران امنيتی در محل، تحقيقات در اين زمينه را آغاز کرده اند.

بر اساس يک خبر ديگر، نيروهای آمريکايی در شهر جلال آباد، مرکز ولايت ننگرهار موفق به خنثی کردن يک بمب در اين شهر شده اند.

نيروهای آمريکايی می گويند که اين بمب در يکی از جاده های مزدحم شهر جلال آباد جاسازی شده بود.

درگیری های جداگانه در مناطق مختلف افغانستان از آغاز سال جاری میلادی تا حالا بیش از هزار کشته و بیش از آن مجروح برجا مانده است.

هم اکنون هزاران نفر از نیروهای خارجی تحت فرمان آمریکا در افغانستان مستقر هستند و نبرد با شورشیان وابسته به گروه های طالبان و القاعده از ماموریت های اصلی آنان در این کشور به شمار می رود.

 

زمستان با سرماي كشنده و فقر مصاعف

نشريه صدای بامداد در آخرين شماره خود از سرمای کشنده اي كه از راه می رسد وعذاب فقر اوري كه مضاعف می شود سخن بميان آورده سرمقاله خود را به اين موضوع اختصاص داده است.
اين مطلب را عينا نقل مي كنيم :

سرمای روز افزون پشت در است و لرزه بر اندام مردم مظلوم و بی پناه روز تا روز شدت بیشتر می گیرد.
قیمت مواد اساسی و مهم مورد ضرورت مردم که در فصل زمستان تقاضا برای آن ، در بازارها بیشتر می شود، از همین حالا به صورت غیر قابل توجهی رو به ازدیاد نهاده است و چنان به نظر می رسد که درصورت عدم مقابله کارشناسانه و حساب شده با آن، اقشار بی بضاعت و فقیر جامعه را که اکثریت قاطع اند به شدت آسیب می زند و درمعرض خطرهای جدی قرار می دهد.
چوب سوخت، زغال، انواع تیل و گاز مایع از مواد اولیه و اساسی محروقاتی و اقلام اساسی مورد ضرورت خانواده ها در فصل زمستان است که بنا برعوامل و انگیزه هایی واضح و مشخص ازهمین حالا رو به گرانی نهاده و هر هفته به قیمت آن ها افزوده می شود.
این در حالی است که قیمت سایر مواد مهم و مورد ضرورت مانند آرد و روغن نیز به حال خود باقی نمانده و بالا رفته است.
غم انگیز تر از همه این است که دولت و نظام حاکم در سال های بعد از سقوط طالبان، با وجود حمایت وسیع جامعه جهانی و رواج انجو سالاری در کشور، کم ترین تحولی درزند گی مردم، آن گونه که شایسته است، به وجود آروده نتوانسته است .
دولت تنها کاری را که انجام داد، با وجود ادعاهای بلند بالا و تبلیغاتی خود، اقدام نا سنجیده در زمینه بالا بردن 350 افغانی در معاش ماموران و کارمندان دولت بود، که این کار، نه تنها هیچ دردی را در زندگی افراد پائین رتبه دولت درمان نکرد که بر مشکلات و دشواری های آنان نیز افزود.
در چنین اوضاع اسفبار است که زمستان بی رحم حلقه بردر می زند و به زودی می خواهد وارد شود.
سال گذشته زمستان در سراسر کشور قربانی های قابل ملاحظه ای از مردم گرفت و امسال نیز بعید نیست که بر تعداد قربانیان سرما نیز افزوده گردد.
امسال نیز کودکان ، بیماران و سالخوردگان بی شماری در سراسر کشور، جان شان در معرض خطر کشنده سرما قرار خواهد داشت.
مردم می پرسند ؛ امسال چه خواهد شد و دولت که ادعای خدمت گزاری به ملت را دارد، آیا خواهد توانست مردم را از شر سرما و عذاب فقر مضاعف حفاظت کند؟!

كميسيون اصلاحات اداري دستخوش رابطه ها

کميسيون اصلاحات اداری تعهد کرده است که کادرهای ورزيده را در ادارات دولتی مقرر خواهد کرد.
کميسيون مستقل اصلاحات اداری افغانستان اعلام کرده است که به شدت سرگرم جابه جايی کادرهای ورزيده و کارفهم در ادارات دولتی افغانستان است و در همين راستا حتی به کرسی های شماری از معينيت های وزارت خانه ها از طريق رقابت آزاد کادرهای متخصص و کاردان را معرفی می نمايد.
اين کميسيون با نشر نامه ای در روزنامه ای دولتی هيواد چاپ کابل گفته است که تاکنون چهارده وزارت تحت پوشش کميسيون اصلاحات اداری قرار گرفته و تلاش جريان دارد تا به ساير وزارتخانه ها نيز ، رسيدگی صورت گيرد.
اين کميسيون درسال 1381 خورشيدی تاسيس شده ، اما بيشتر کارهای آن در واکنش به اعتراضات مبنی بر عدم کفايت در ادارات دولتی ، از يکسال به اين طرف شدت گرفته است.
در هر صورت اين كميسيون پرونده درخشاني از خود بجاي نگذاشته تا كنون نتوانسته است از قيد رابطه ها به ضابطه مندي روي آورد.

 

 


تحليلگران از شكست طرح اصلاحات آمريكابراي برقراري مردم‌سالاري در جهان عرب خبر دادند

خبرگزاري فرانسه از دبي در گزارشي درخصوص نتايج حاصل از طرح اصلاحات در جهان عرب نوشت: تحليلگران روز چهارشنبه گفتند كه با وجود گذشت دو سال از آغاز طرح ابتكاري اصلاحات تحت حمايت آمريكا، مردم‌سالاري در جهان عرب هنوز پيشرفت قابل توجهي كسب نكرده است.

موضوع اصلاحات و مردم سالاري در جهان عرب، محور اصلي كنفرانسي است كه در اين هفته در بحرين برگزار مي‌شود.

"منذر سليمان"يك كارشناس امور راهبردي مستقر در واشنگتن، به خبرگزاري فرانسه گفت كه طرح ابتكاري مورد حمايت آمريكا موسوم به"خاورميانه بزرگ" براي گسترش تسلط سياسي، اقتصادي و فرهنگي آمريكا بر منطقه و نه "بهبود فضاي سياسي" خاورميانه، طراحي شده است.

سليمان ادامه داد: "نشست‌هايي برگزار شده، اما دستاوردهايي جزيي داشته است."
قرار است در گردهمايي "همايش براي آينده" كه از روز جمعه به مدت دو روز در "منامه"ي بحرين برگزار مي‌شود، وزيران امور خارجه منطقه و "گروه هشت" شامل كشورهاي انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه، آمريكا و كانادا، گرد هم آيند.

نخستين جلسه اين همايش دسامبر ‪ ۲۰۰۴ميلادي در "رباط" برگزار و با مقاومت شديد هيات‌هاي عربي مواجه شد كه بر مرتبط بودن روند دمكراتيك با درگيري "اسرائيل" و فلسطينيان تاكيد مي‌كردند.

سليمان همچنين گفت: "تا زماني كه واشنگتن به حل و فصل مشكلات ديرينه و دشوار- منطقه- كمك نمي‌كند، اين طرح آمريكايي موفق نخواهد شد."
محمد مسفر" يك استاد دانشگاه در قطر نيز هدف از طرح آمريكا را "گنجاندن اسرائيل در جامعه عربي" كه از مدت‌ها پيش اين رژيم را نفي كرده است، خواند.

اين استاد قطري، خشونت در عراق را مدركي دال بر "شكست" الگوي دمكراسي پيشنهادي آمريكا دانست.

زماني كه "جرج بوش"، رئيس جمهوري آمريكا اوايل سال ‪ ۲۰۰۴ميلادي طرح خاورميانه بزرگ را پيشنهاد كرد، جنگ در عراق و براندازي نظام "صدام حسين" رئيس جمهوري مخلوع اين كشور را به عنوان نخستين گام به سمت تغيير در منطقه و بازنگري در وضعيت آن، خواند.

در همين ارتباط، سليمان گفت: "منطقه براي داشتن تجربه‌اي در زمينه مردم‌سالاري، به فرمول‌هايي داخلي و به دور از هر گونه گزينه نظامي نياز دارد."
سليمان ادامه داد: "اما مشكل در ماهيت سياست آمريكا در منطقه است كه نفت، محافظت از اسرائيل و حفظ رژيم‌ها، اولويت‌هاي اين كشور است." بوش ضمن آگاهي از موانع پيش روي طرح اصلاحات خود در سراسر جهان اسلام، "كارن هيوز" مشاور نزديك خود را ماه سپتامبر به مصر، عربستان سعودي و تركيه اعزام كرد. هيوز در اين سفر با انتقادات شديدي عليه سياست‌هاي كشور متبوعش در منطقه مواجه شد.

از سوي ديگر، "علي البقلي" يك وزير سابق كويت با ابراز بدبيني كمتري نسبت به مساله اصلاحات، گفت:"(پذيرفتن) مساله اصلاحات براي رژيم‌هاي عربي كه نگران از دست دادن قدرت خود هستند، دشوار است."
البقلي با اذعان به تدريجي بودن اصلاحات صورت گرفته در منطقه، برگزاري انتخابات شهرداري‌ها در عربستان سعودي و اولين انتخابات رياست جمهوري چند كانديدايي در مصر را از دستاوردهاي اصلاحات در جهان عرب برشمرد.

لس آنجلس تایمز : توان بوش برای کنترل اوضاع روز به روز کمتر می شود

یک روزنامه آمریکایی نوشت : جمهوری خواهان درون کاخ سفید بر سر هم می زنند و بوش هر روز برای کنترل اوضاع درون و بیرون کاخ سفید ناتوان تر از روز قبل می شود آگاهان نمی دانند در این جنگ که پشت درهای بسته صورت می گیرد، آیا یکی از طرفین پیروز می شود یا هر دو محکوم به عدم هستند.

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در شماره روز یکشنبه خود نوشت: در حالی که محبوبیت جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا به شدت کاهش یافته است، کاخ سفید تلاش می کند با جمهوری خواهان درباره چگونگی رهایی بوش از این مخمصه گفتگو و مشورت نماید.

اما در این میان یک مشکل وجود دارد: جمهوری خواهان در بیشتر مواقع با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

چالش نگه داشتن جرج بوش بر کرسی ریاست جمهوری مهمترین عامل تنش میان مشاوران و معاونان رئیس جمهور آمریکا شده است به این شکل که جمهوری خواهان تندرو و میانه رو دارای اختلاف نظر شدید هستند.

جمهوری خواهان میانه رو نگران هستند که جرج بوش تحت مشورت های دیک چنی و کارل رو بیش از پیش محبوبیت خود و حمایت رای دهندگان را از دست بدهد. اما تندرو ها نیز گمان می کنند جرج بوش به اندازه کافی محافظه کار نبوده است تا بتواند برنامه های خود را به نتیجه برساند.

این بحث میان جمهوری خواهان که همواره پشت درهای بسته صورت می گیرد، گوش جرج بوش را پر کرده است. بیرون از کاخ سفید دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر یکدیگر می زنند و مدام فعالیت های یکدیگر را بی نتیجه می دانند. اما در داخل کاخ سفید هم جمهوری خواهان با هم می جنگند وبسیاری از منابع مطلع اعلام کردند که برخی تغییر استراتژی ها در راه است. البته این منابع اعلام  نکردند آیا این استراتژی تغییر یافته محصول ذهن جمهوری خواهان متعادل خواهد بود یا جمهوری خواهان تندرو.

 

یکی از معاونین بوش گفت: نظر سنجی هایی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که حداکثر 30 درصد از مردم آمریکا با جرج بوش مخالف نیستند و باقی مانده به شدت با حضور وی در کاخ سفید مخالف می باشند. در این راستا ما به همراه برخی ازمشاورین تلاش کردیم  برخی تغییر استراتژی ها را در نظر بگیریم اما متاسفانه اختلافات داخلی دستیابی به هرگونه تصمیم را دشوار می کند.

این معاون جرج بوش که لس آنجلس تایمز از وی نام نبرده است، افزود: ما باید در داخل کاخ سفید به اجماع دست پیدا کنیم و یکی شویم تا بتوانیم اوضاع کشور را کنترل کنیم اما این امر غیر ممکن به نظر می رسد.

جيمي‌‏كارتر از دولت بوش به‌‏شدت انتقادكرد


رئيس‌‏جمهوري سابق آمريكا ضمن انتقاد شديد از دولت بوش مسيري كه
كشورش طي مي‌‏كند را زير سؤال برد.
«جيمي كارتر» رئيس‌‏جمهوري سابق آمريكا برنده جايزه نوبل در ترويج كتاب جديد خود به نام «بحران اخلاقي ايالت متحده آمريكا» ضمن انتقاد شديد از دولت «جورج بوش» مسيري كه كشورش طي مي‌‏كند را زير سؤال برد.
آسوشيتدپرس گزارش داد: «كارتر گفته است, مردم سؤال مي‌‏كنند كه بر سر آمريكا چه آمده است؟»
وي خطاب به دولتمردان آمريكا گفت: «ما بر اين باور بوديم كه شما قهرمانان حقوق‌‏بشر هستيد. ما فكر مي‌‏كرديم كه شما از محيط
‌‏زيست حفاظت مي‌‏كنيد. ما فكر مي‌‏كرديم كه شما از جدايي كليسا و دولت حمايت مي‌‏كنيد. اما چنين نبود.»
بنابر اين گزارش «كارتر» دموكراتي كه اواخر دهه 1970 رئيس‌‏جمهوري آمريكا بود, اين‌‏چنين كتاب جديد خود را به نام «بحران اخلاقي ايالات متحده آمريكا» معرفي‌‏كرد.
جيمي كارتر در جمله‌‏هاي منتشر شده خود در روزنامه «كاسناس سيتي استار» گفت: «من به خاطر تغييرات افراطي كه در آمريكا كشوري كه همواره عاشقش بودم و هنوز هم عاشقش هستم, ايجادشده‌‏است, بسيار نگران هستم.»
كارتر گفت كه دولت بوش مسؤول بحران اخلاقي كشورش است.
وي سياست دولت كنوني آمريكا مبني بر جنگ افروزي, شكنجه در زندان‌‏ها, افول جدايي بين كليسا و دولت, بي‌‏توجهي به مسئله محيط‌‏زيست و غيره را مورد انتقاد قرارداد.
وي گفت: «اين دولت در سيستم سياسي آمريكا تغيير خشك, بنيادي و بدون توجه به ارزش‌‏هاي پايه سياست ملي‌‏ما, تزريق‌‏كرده‌‏است.»

آشوب 300 شهر و روستاي فرانسه را در بر گرفت

آتش زدن خودروها در بلژيك و آلمان

 

دولت فرانسه براي متوقف كردن آشوبي كه نزديك به 300 شهر و روستاي اين كشور را فراگرفته مقررات منع رفت و آمد برقرار مي كند و از نيروهاي تقويتي پليس كمك مي گيرد.

اين مطلب را نخست وزير فرانسه اعلام كرد و افزود بازگشت اعاده نظم مسووليت شماره يك دولت است.

به گزارش اسوشيتدپرس ، مقررات و تدابير سخت در شرايطي اجرا مي شود كه بدترين ناآرامي داخلي فرانسه دوازدهمين شب خود را پشت سر گذاشت و آشوبگران در شهر جنوبي تولوز پس از غروب آفتاب با بيرون كردن سرنشينان اتوبوسي آن را آتش زدند و در جاي ديگر با سنگ و بمبهاي بنزيني به نبرد با پليس برخاستند و يك مهدكودك را آتش زدند.

در سروان ، خارج از پاريس ، مدرسه اي را آتش زدند و در يك حومه ديگر پاريس يعني «ويتري سورسن» به گفته پليس جوانان بمبهاي بنزيني را به داخل يك بيمارستان انداختند كه به كسي آسيب نرسيد.ديروز يك مرد بازنشسته 61 ساله نيز بر اثر جراحات قبلي درگذشت.

دومينيك دوويلپن نخست وزير فرانسه در تلويزيون اين كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا از ارتش استفاده خواهد شد ، گفت : «ما در اين مرحله نيستيم» وي گفت: «اما در هر مرحله اقدامات لازم را انجام خواهيم داد تا نظم را به سرعت در سراسر فرانسه برقرار كنيم. اين وظيفه اصلي ما است: تضمين حفاظت از همه».

توسل به ممنوعيت رفت و آمد به دنبال تشديد خشونت ها انجاک شده است و دولت هاي خارجي به شهروندان خود هشدار داده اند در فرانسه مراقب خود باشند.

حملاتي مشابه در خارج از فرانسه رخ داد و 5 خودرو را در مقابل ايستگاه اصلي قطار در بروكسل ، بلژيك آتش زدند.

پليس آلمان نيز مشغول تحقيق درباره آتش زدن 5 خودرو در برلين است.

پاتريك هامون سخنگوي پليس ملي فرانسه گفت: تعداد حوادث خشونت بار طي دوشنبه شب و سه شنبه صبح در منطقه پاريس به حد قابل توجهي كاهش يافته است.

براساس آمار پليس ملي دوشنبه شب و سحرگاه سه شنبه در سراسر فرانسه 814 خودرو را آتش زدند كه اين رقم در يكشنبه شب 1400 مورد بود.

تعداد دستگيرشدگان هم 143 نفر بود كه نسبت به 395 نفر شب قبل از آن كاهش داشت.

خشونتي كه روز 27 اكتبر (5 آبان) در حومه شمال شرقي پاريس شروع شد به صورت يك شورش كامل در آمده است.

از حيث خسارات مالي وارده ، شرايط كنوني از زمان جنگ جهاني دوم بي سابقه است و هرگز سابقه نداشته كه اين تعداد شهر فرانسه همزمان دچار ناآرامي شده باشند.

ويلپن گفت مقررات منع رفت و آمد براساس قانون سال 1955 كه اعلام حالت اضطراري در بخشهايی از فرانسه را مجاز مي داند ، انجام مي شود.

آن قانون براي مهار ناآرامي ها در الجزاير در جريان جنگي وضع شد كه منتهي به استقلال الجزاير گرديد.

وي گفت 1500 پليس ذخيره براي تقويت 8000 پليس و ژاندارمي كه در حال حاضر در پاريس مستقر شده اند، به آنان ملحق مي شوند.

وي افزود كابينه روز سه شنبه تشكيل جلسه مي دهد تا برقراري حالت اضطراري را در هر جا كه تشخيص مي دهد ، مجاز بداند.

اما نزديك به 600 نفر دوشنبه شب بازداشت بودند و براي مجازات آنان محاكماتي بسيار سريع انجام شد.

ويلپن گفت : «شبكه هاي جنايتكار سازمان يافته» از خشونت حمايت مي كنند و جوانان به عنوان يك «بازي» در آن شركت دارند و سعي مي كنند از يكديگر سبقت بگيرند.

وي اين امكان را كه اسلامي هاي افراطي در اين شورش ها دست داشته باشند ، منتفي ندانست و گفت : «اين عنصر را نبايد ناديده گرفت».

حدود 5 ميليون مسلمان در فرانسه زندگي مي كنند كه بيشتر از هر كشور ديگر اروپا است.

 


جرج بوش دمکرات ها را به بازنویسی تاریخ جنگ عراق متهم کرد

آمریکاییان بحث هایی جدی درباره دلایل ورود آنها به جنگ در عراق را آغاز کرده اند که در این راستا موضوع افشای اخبار محرمانه از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ازسوی لوییس اسکوتر لیبی مشاور دیک چنی معاون جرج بوش و استعفای وی از این سمت در پی انتشار این مساله در مطبوعات، به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از روزنامه فرانسوی "لوموند"، دمکرات ها دیگر حتی یک روز را هم بدون متهم کردن کاخ سفید به بزرگ جلوه دادن تهدید رژیم صدام حسین نمی گذرانند و افکار عمومی نیز هرچه بیشتر پذیرای این گونه انتقادها می شود.

 

براساس نظرسنجی روزنامه "والت استریت ژورنال" و شبکه تلویزیونی "ان.بی.سی" که روز 9 نوامبر منتشر شد، 57 درصد از آمریکایی ها عقیده دارند که جرج بوش رئیس جمهور کشورشان آنها را عمدا برای جنگ در عراق به اشتباه انداخته است . این نسبت در ماه ژانویه 41 درصد بود.

 

ازسوی دیگر، ویلیام کریستول از سران نومحافظه کاران آمریکا در مقاله ای در نشریه "ویکلی استاندارد" اظهار داشت: اگر آمریکایی ها حقیقتا به این تفکر برسند که جرج بوش آنها را براساس یک دورغ به جنگ وارد کرده است، این ریاست جمهوری خاتمه یافته است و دیگر اعتمادی به دولت آمریکا وجود نخواهد داشت.

 

افشاگری های اخیر سیا (CIA) که طی آن اسکوتر لیبی به افشای نام جاسوس  این سازمان محکوم شد، نگرانی های شدیدی را بر مردم آمریکا تحمیل کرده است.  براساس یک نظرسنجی، حدود 79 درصد از پاسخ دهندگان این موضوع را بسیار جدی تلقی کردند . در حال حاضر بین 49-27 درصد مردم آمریکا از سیاست ها و عملکرد دیک چنی معاون رئیس جمهوری رضایت دارند که این پایین ترین آمار از زمان آغاز مسئولیت وی در این پست بوده است.

 

لوئیس لیبی رئیس کارکنان چنی اخیرا به اتهام ادای شهادت دروغ در تحقیقات مربوط به افشای نام مامور سیا استعفا کرد.

 

جرج بوش در سخنان خود در پنسیلوانیا دمکرات ها را به شدت مورد انتقاد قرار داد که یادآور مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2004میلادی است.

 

 

 

وی گفت: برخی از دمکرات ها با انتقادهایشان از جنگ اکنون این طور وانمود می کنند که ما اطلاعات مربوط به وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق را تغییر داده ایم و مردم آمریکا را در زمینه دلایل ورود به جنگ به اشتباه انداخته ایم.

 

ادعاهای پیش از جنگ دولت بوش درباره سلاح های کشتار جمعی در عراق، در نظر مردم نسبت به اعتبار بوش تاثیرگذار بوده است. آمریکایی ها مشکلات دوره دوم ریاست جمهوری جرج بوش را ازجمله جنگ عراق، توفان مهیب کاترینا و استعفای هریت مایرز نامزد دیوان عالی موقتی نمی دانند. حدود 53 درصد آمریکایی ها مشتمل بر 23 درصد از جمهوری خواهان می گویند که وی با یک عقب گرد درازمدت روبرو خواهد شد، زیرا بعید به نظر می رسد اوضاع از این بهتر شود.

 

بوش در ادامه سخنان تاکید کرد: اگر انتقاد از تصمیم من یا ورود به جنگ کاملا قانونی و مشروع است اما بازنویسی تاریخ این جنگ نیز کاملا غیرمسئولانه است.

 

به گزارش مهر، دموکرات های مخالف دولت بوش اخیرا با مطرح کردن نیاز به مناظره باز و کامل درباره دستکاری اطلاعات پیش از جنگ عراق خواستار برگزاری نشست کنگره در پشت درهای بسته شدند.

 

جمهوریخواهان که این اقدام دمکرات ها، آنها را بسیار خشمگین کرده بود، با بی سابقه خواندن برگزاری این نشست در تاریخ کنگره، دموکرات ها را متهم به ایجاد هرج ومرج سیاسی و اجحاف در حق کنگره کردند. 

 

در این راستا، دموکرات ها اعلام کردند که برگزاری این نشست لازم است زیرا آنها احساس می کنند کمیته اطلاعات سنا در بررسی مناسب اتهامات مقامات امنیت ملی آمریکا درباره رسوایی افشای هویت جاسوس سیا که منجر به استعفای لوئیس اسکوتر لیبی شد، کوتاهی کرده است.

 

رئیس جمهوری آمریکا نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: بیش از یکصد نفر از دمکرات ها که به اطلاعات مربوط به وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق دسترسی داشتند نیز پیش از آغاز حمله به سرنگونی صدام حسین رای مثبت دادند.

 

بوش در خاتمه تاکید کرد: کمیسیون تحقیق پارلمانی درباره چگونگی رسیدن و کسب اطلاعات در عراق هیچ نشانه ای از اینکه اطلاعات درباره سلاحهای کشتار جمعی در این کشور تغییر کرده باشد، به دست نیاورد. این کمیسیون در سال 2004میلادی تشکیل شد. بوش همچنین از کسانی که پیام های نامناسبی برای سربازان آمریکایی که جان خود را در جبهه ها فدا می کنند، می فرستند، به شدت انتقاد کرد.

 

 

پادشاه بوتان از حكومت سلطنتي ابراز تنفر كرد

"جيگمه سينگي وانگچوك"، پادشاه كشور بوتان با ابراز تنفر از حكومت سلطنتي ،مردمسالاري پارلماني را بهترين نوع نظام براي كشور خود دانست.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا در شمال شرق هند،روزنامه دولتي "گيونسل" به نقل از پادشاه بوتان نوشت: سلطنت وضعيت خوبي براي حكومت در اين كشور نمي‌باشد و شهروندان نپالي مي‌توانند به دمكراسي پارلماني روي آورند.

دولت بوتان در اوايل امسال با ارائه پيش نويس قانون اساسي جديد، از شهروندان اين كشور خواست تا در يك راي‌گيري در مورد آن تصميم بگيرند.

وانگچوك گفته است اين يك فرصت استثنايي براي مردم بوتان است تا بتوانند باانتخاب قانون اساسي جديد يك نظام دمكراتيك در كشور خود برقرار كرده و آينده روشني را رقم بزنند.

در قانون اساسي جديد نقش و مسووليت پادشاه،نمايندگان و روحانيون بوتان مشخص و محدود شده و انتظار مي‌رود تا اواخر سال ميلادي جاري به همه پرسي گذاشته شود.

در صورت تصويب اين قانون ، اختياراتي كه در فرمان شاهي ‪ ۱۹۵۳ميلادي به پادشاه بوتان تفويض شده و وي را از قدرت مطلقه برخوردار كرده، لغو كند بوتان به يك دمكراسي پارلماني دوحزبي تبديل خواهد شد.

مرحله انتقالي قدرت در بوتان از سال ‪ ۲۰۰۱ميلادي با ابراز تمايل پادشاه اين كشور با تبديل نظام سلطنتي فعلي به يك سيستم پارلماني آغاز شد.

حاكم ‪ ۴۹ساله بوتان از مدتي قبل بيشتر اختيارات و قدرت خود را به شوراي وزيران واگذار كرده و مجلس ملي بوتان اين اختيار را داد تا درصورت حمايت ‪ ۷۵درصدي از انتقال حكومت به نظام دمكراسي پارلماني وي را از سلطنت خلع كند.

جيگمه سينگي در سن ‪ ۱۶سالگي تاجگذاري كرد و چهارمين شاه سلسله وانگچوك است كه در سال ‪ ۱۹۰۷ميلادي زمام حكومت را در اين كشور ‪ ۲ميليون نفري در شمال هند در دست گرفت.

در كشور بوتان در زمان حاضر حدود ‪ ۵۳۰هزار نفر واجد شرايط براي شركت در انتخابات هستند.

وزارت دفاع امريکا ۹۲۰۰۰عسکر تازه نفس را با عساکر سابق  در عراق تبادله ميکند

 

  اردوي ايالات متحده ميگويد که ۹۲ هزار عسکر را در اوايل سال ۲۰۰۶ بحيث بخشي از تبادله معمول عساکر به عراق خواهد فرستاد دانلد رمسفلد وزير دفاع امريکا بروز دوشنبه هوشدار داد که اين تعداد عساکر بدين معني نيست که عساکر ايالات متحده در عراق که فعلا ۱۶۰ هزار عسکر ميباشند کاهش خواهد يافت وي گفت که فهرست واحد هاي که براي تعبيه عساکر طرح شده است هنوز به مرحله نهايي نرسيده و تعداد انها کاملا مربوط به شرايط اوضاع در عراق است دانلد رمسفلد گفت که اين شرايط شامل نيرومندي شورشها ، و قابليت قواي تربيت شده عراقي توسط ايالات متحده خواهد بود تعداد عساکر امريکائي که در عراق ميمانند در حدود ۱۳۸ هزار خواهد بود اما بخاطر تقويت امنيت در جريان همه پرسي ماه اکتوبر و انتخابات ماه دسامبر به اين تعداد افزوده شده است

 

 

در واكنش به مخالفت پارلمان با طرح پيشنهادي‌اش؛ بلر: استعفا نخواهم داد، سياست‌هاي ديگري را دنبال مي‌كنم

 

توني بلر، نخست‌وزير انگليس تاكيد كرد، مخالفت پارلمان انگليس با طرح پيشنهاديش به اقتدار وي خدشه وارد نكرده و وي تصميم ندارد استعفا دهد.

  

 

به گزارش خبرگزاري رويتر، بلر در پاسخ به سوال شبكه تلوزيوني "اسكاي" كه از وي پرسيد آيا تصميم به استعفا دارد گفت: «خير. تصميم من درباره اينكه براي سومين دوره همچنان در قدرت باشم، تغيير نكرده است.»

پارلمان انگليس با 322 راي مخالف در برابر 291 راي موافق، با طرح پيشنهادي بلر كه به پليس اجازه مي‌داد مظنونان تروريستي را به مدت 90 روز در بازداشت نگه دارند، مخالفت كرد.

با وجود اين بلر وعده داد سياست‌هاي ديگري را كه برخي در حزب كارگر از آنها حمايت نمي‌كنند، دنبال خواهد كرد.

پس از مخالفت پارلمان انگليس با طرح بلر، برخي اعضاي حزب كارگر هشدار دادند بلر بايد آماده چالش‌هاي بيشتري از سوي پارلمان باشد، به ويژه براي اصلاحات بهداشتي و آموزشي. اما بلر در پاسخ اعلام كرد: «فكر نمي‌كنم ما در آن برنامه‌ها شكست بخوريم.»

نخست‌وزير انگليس همچنين در گفت‌وگو با بي.بي.سي اعلام كرد: « گمان نمي‌كنم شكست طرح پيشنهادي به اقتدار من ضربه بزند. مطمئناً من ترجيح مي‌دهم برنده باشم تا بازنده.»

 

 

از منابع مختلف خبری


November 13th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها